torsdag 3 juni 2010

Our house in the middle of the street..

Nu händer de grejer my dear readers!!
Jag skrev ju i nåt tidigare inlägg om att saker skulle förändras, och de har de nu gjort må jag säga!!

Våra liv vändes lite upp o ner när Macke bestämde att han ville lägga av med hockeyn. Vi stod utan några direkta framtidsplaner, utan jobb, utan bostad, utan en aning om vart vi ville bo, men en sak var säker för mig iaf.
Sen jag och Macke blev ett par för ca 3 ½ år sedan så har jag sagt att "JAG SKA ALDRIG BO I SÄTER"!!
Men så fick Macke jobb i Borlänge och jag började fundera över en framtid i Säter.
Sen den dagen som Ebba ploppade ut har ingenting vart sig likt och de kommer de aldrig att bli! Att bli mamma är fantastiskt och prioriteringen ligger inte längre på mig utan på Ebba och därför känns de inte så tokigt att Ebba ska få växa upp här!

Det som känns trist, har alltid gjort och kommer alltid att göra är att jag inte få ha alla mina vänner nära mig. Visst 12 mil till Köping, ca 12 till Mora, ca 2 timmar med tåget till Stockholm(Jossan, jag vet inte hur långt de är till Örebro!!!) men de blir inte samma sak som att bo i samma stad...
Jag känner inte så många här i Säter, men jag tror jag kommer klara mig fint! Sen man fick barn har man ju iaf inte tid att umgås speciellt mycket, och så ska man klämma in ett jobb också, så småningom!!

Oj, nu tror jag visst jag tappade tråden!!!

VI HAR KÖPT HUUUUS!!!

Igår morse skrev vi kontrakt så nu ska vi bli Säterbor och jag ska börja fila på mitt "dalmål"!!

Det är en suterräng(stavning?) villa på 169 kvm boarea och 90 kvm biarea(källarutrymme). För er som inte har en aning om vad suterräng är, så är de såhär.
Entrén till vårt hus ligger på markplan och första delen av huset likaså, men om jag går rakt igenom huset till andra sidan så är jag en våning upp. Dvs, huset är byggt i en backe så bara halva källaren är under jorden. Nu kanske de blev lite komplicerad förklaring, äh skitsamma, dom som fattar dom fattar!!

När jag är på entréplanet så kan jag ta en trappa upp och en trappa ner. På övervåningen har vi 2 sovrum, ett JÄTTEstort allrum, badrum och klädkammare. På entréplanet ligger köket, 2 sovrum, vardagsrum och badrum. De finns även en stor balkong. I källaren finns diverse förråd, tvättstuga, matkällare, toa, bastu med dusch och en "gillestuga", ser ut som ett vardagsrum. Från gillestugan kan man ta sig ut på gräsmattan på baksidan där de finns en uteplats!
Ni kan tro att vi är nöjda!!

Alla väggar, tak och golv ska göras om och badrummet på entréplanet ska helrenoveras. Vi ska byta ut lite element och kanske köpa en till luftvärmepump!
Jag var till Flugger färg igår och hämtade hem 2 tapetkataloger. Shit så mycket de finns och när man ska göra så många rum som vi så känns de som att man verkligen måste tänka till vad man ska använda rummen till och välja efter de!!
Nog om huset nu, de kommer nog bli så de räcker ändå!!

De är mycke nu vill ja lova. Den 19:e juni så ska Ebba döpas, en liten tillställning med vår familj och släkt, men ändå, mat ska fixas, möte med prällen osv. Den 21:a juni så får vi tillträde till huset och den 25:e juni så åker vi till Turkiet en vecka. Allt roligt på en gång!!

Oj, om du fortfarande läser och har läst hela inlägget så hoppas jag att jag inte tråkat ut dig, men tack för du läste!!!

4 kommentarer:

  1. Gud så roligt!!! Mycket som händer er just nu, spännande! Mysigt med dop, gråter varje gång jag hör sången som en kompis sjöng på Emils dop....lyckades hålla tårarna borta under själva dopet men det var med nöd och näppe, hur känslig har man inte blivit sedan man blev mamma;) Lycka till med allt!!!

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt Camilla! Såg på Fejjan att ni hade köpt hus och nu fick man ju all info man ville ha :) Sköt om er, hoppas vi ses snart!
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  3. gud vad roligt med hus tjejen och äntligen veta vart ni ska bo =) hälsa familjen kram sandra K

    SvaraRadera
  4. Ja, visst äre kul tjejer!! Ska bli skönt att slå sig till ro, men Sandra, ni har ju många roliga år framför er, innan de är dags för er!!
    Jessica: De blir nog ett mysigt dop! Vi tänkte köra i trädgården om de blir fint väder!

    Kajsa: Vi MÅSTE ses snart, jag har KAJSA-ABSTINENS!!!!!

    SvaraRadera