onsdag 6 oktober 2010

Min förlossningsberättelse. Ett år senare..

Tisdag den 6:e oktober 2009 vaknade jag som vanligt vid nio-tiden. Jag hade en tid hos min BM på fm.
Hon kollade bebisens hjärtljud som vanligt och klämde lite på magen. Bebis fortfarande fixerad!
Jag fick en tid på fredagen hos en läkare för att diskutera igångsättning. YES!! tänkte jag, äntligen ett steg närmare förlossning.

Efter BM besöket så åkte jag till Willys och storhandlade. Det skulle bli hemgjord pizza till kvällen och någon smarrig efterrätt, minns jag!!
Vid fyra tog jag en alvedon och la mig och vilade en stund. Jag kände mig lite hängig och de värkte aningen mer i magen.
Kl 17 väckte Macke mig och strax efter så ringde mamma. Vi hann prata i några minuter innan jag hör hur de "knäpper" till i magen och det blir alldeles varmt och blött i byxorna. VATTNET GICK!!



Jag lägger på med mamma och ringer tillförlossningen i Falun. Dom frågar om jag har värkar. Jag säger att jag tror att jag har de, men att dom kommer med ca 15 min emellan.
Dom säger att vi är välkomna in. No need to stress, eftersom det är första barnet.


Jag tar en dusch och Macke packar i de sista i BB-väskan. Kl är nu ca 18.00 så vi bestämmer oss för att stanna till vid Mc Donalds i Falun(som ligger vid sjukan) för att få lite mat.
I bilen klocker jag mina värkar och det är nu 5 min mellan värkarna. På donkan så försöker jag få i mig så mycket jag kan av en "lilla menyn" och andas var 5:eminut. Tur att de va en lugn kväll på donken!!


När vi kommer till förlossningen så får jag ligga med en CTG-maskin som mäter aktiviteten i magen(sammandragningar) och bebisens hjärtljud.
Efter de så får jag veta att jag är öppen 5 cm. HALVA REDAN LIKSOM, SKÖÖÖÖNT tänker jag! (Man ska vara öppen 10 cm innan man kan krysta ut barnet!)
Sen så får jag byta om till den traditionella sjukhuskostymen och ligga och andas.




Kl 21.00 Förlossningsförlopp


Smärta Andas fint genom värkarna. Känns både bak och fram. Får varma kuddar.

kl 21.26

Får lustgas. Den hjälpte ju inte speciellt mycket. Till en
början va de kul och jag hörde massa roliga saker och
kände mig fnittrig. Sen blev jag bara illlamående och
kräktes tom. Hade dessutom en läskig, vid-sidan-av-min-
egen-kropp-upplevelse då jag trodde att jag höll på att dö.
Helsnurrig va jag!

Kl 22.30

Öppen 7 cm. Jag andas på och försöker njuta av en jord-
gubbsmilkshake som jag har hört ska va såå go. Macke får
dricka upp den. Nu gör de ont..

Kl 22.42

Önskar EDA. Narkos dr upptagen för tillfället. Just my luck
liksom. Jaha, bara att vänta då :(

Kl 23.51
Sufenta-Eda lägges, 4 ml tim. God effekt. Ja de kan man lugnt
säga. Visst fick jag fortfarande andas genom värkarna men
de gjorde inte direkt ont. Jag och Macke kunde prata lite och
käkade rosa jordgubbsgodisar och drack vatten.

NY DAG 2009-10-07


Kl 02.35

Skalp CTG-reg inledd för bättre fosterövervakning. Bebisen
fick en nål i huvudet för att kunna kollas bättre.


Kl 03.49

Vattenavgång. Mekoniumfärgat fostervatten rinner. Det
betyder att bebisen hade bajsat i fostervattnet. Kan vara ett
tecken på att bebisen är stressad.


Kl 04.38

Krystvärkar. Fast jag hade nog kunnat krystat tidigare. Efter
att i några månader följt "förlossningskliniken" på 4:an och
"lärt" mig att man inte får krysta förräns man är 10 cm öppen
och att dom säger till när de är dags så låg jag förgäves och
väntade på att nån skulle säga: Nu är de dags att krysta!!


Kl 04.52 Födelse.

Kön: flicka framföds i framstupa kronbjudning med
hand mot kind. Skriker direkt. APGAR 10-10-10. ( När
barnet precis tittar ut så gör man en bedömning av hjärt-
frekvens,andning,hudfärg,muskeltonus och retbarhet. Man
får 2p för varje och 10 är full pott!! Detta test görs efter 1, 5
och 10 min.


De va de, de!! Förlossningen tog nästan precis 12 timmar från att vattnet gick tills att Ebban ploppade ut!! MAGISKT!!


Om jag fick bestämma till nästa gång så skulle jag dock välja att inte föda under svininfluensan(inga besökare, pappan fick inte sova kvar). Jag skulle vilja att de satte igång på morgonen efter en god natts sömn och att bebisen ploppade ut på em. Ah, ungefär så tack!!



Ebba några dagar gammal :) <3

2 kommentarer:

  1. Det är så häftigt att läsa om det nu när jag vet vilka känslor det kom med. Häftigt är det! Det häftigaste! /emelie

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tycker absolut att en middag låter bra. Kanske vi kan ses hemma hos oss då? Vi kanske kan prova med nästa helg?

    Måste säga att din förlossning verkar ha gott snabbt. Det tog 46 timmar för en bekant till mig, innan de bestämde sig för kejsarsnitt:)

    SvaraRadera